Uitbesteding van administratie in de bouwsector

De bouwsector is een van de moeilijkste sectoren voor ondernemers, dit komt omdat er meer regels zijn voor werkgevers in de bouwsector dan in de meeste andere sectoren. Deze regelgeving vormen voor veel ondernemers een obstakel: een ondernemer met een passie voor bouw is namelijk niet vanzelf ook een specialist in bedrijfsadministratie. En de komst van het cao-bouw maakt het er niet makkelijker op.

 

Naast de normale wetgeving, geldt er voor veel sectoren ook een cao wetgeving. Een cao is een collectieve arbeidsovereenkomst, dit is een schriftelijke overeenkomst waarin alle afspraken aangaande de arbeidsvoorwaarden worden vastgelegd. Deze afspraken worden gemaakt door één of meer werkgevers, werkgeversorganisaties of, en dit komt het vaakst voor, werknemersorganisaties zoals bijvoorbeeld vakbonden. De afspraken gemaakt voor een cao zijn meestal gunstiger voor de werknemers dan de afspraken in de wet en ze mogen in geen geval tegenstrijdig zijn met de wet. Een cao wordt meestal opgesteld voor een gehele sector, zo ook het cao-bouw.

 

Door al deze regelgevingen kan het dus best ingewikkeld worden voor de bouw ondernemer. Gelukkig bestaan hier oplossingen voor, die de ondernemer weer toelaten zich volledig te concentreren op zijn bedrijf en passie. Zo zijn er bureau’s die consulting geven en de ondernemer ondersteuning bieden waar dat nodig is. In dit geval zorgt de ondernemer wel nog zelf voor de administratie, maar op een verbeterde manier door advies en ondersteuning. Een andere optie is dat de ondernemer ervoor kiest om de gehele salarisverwerking uit te besteden. Een gespecialiceerd kantoor neemt dan de volledige administratie over, de ondernemer levert enkel de gegevens aan en kan via een online portaal steeds alle volledig verwerkte gegevens bekijken en gebruiken. Deze kantoren hebben al jaren ervaring en hebben specialisten die alles weten over de regelgevingen, wetten en cao’s. De ondernemer kan dus gerust zijn dat alles in orde is en zich volledig concentreren op zijn bedrijfsactiviteiten.